Р А Б О Т Н И  П А К Е Т И

 

РП1: Изследване и моделиране на сензорни мрежи и системи

Ръководител на РП1. е доц. д-р Светозар Илчев от ИИКТ – БАН.

Участници в изпълнението на дейностите по работния пакет: доц. д-р Румен Андреев, гл. ас. д-р Александър Александров (етап 1), доц. д-р Светозар Илчев, инж. Ани Бонева, докторант Теодор Савов, доц. д-р Валентин Ценев.

Основната цел на пакета  е изследването на различни видове сензорни мрежи и системи. Определят се основни характеристики  и се създават съответни модели, които се използват за симулиране. За целите на експериментални  изследвания се създават прототипи на сензори, обменящи данни в сензорна мрежа. Ще се изследват  комуникационните процеси в сензорните мрежи, както и тяхното приложение в интелигентни системи  за обучение. Дейностите са: (а) Изследване на специфичните характеристики на комуникация в  сензорни мрежи с жична и безжична свързаност; (б) Изследване и създаване на модели на сензори и  сензорни мрежи; (в) Моделиране и симулиране на комуникационни процеси в сензорни мрежи; (г)  Изследване и моделиране на сензорни мрежи за приложение в интелигентни системи за персонализирано обучение.

РП2: Моделиране на знания и методи за персонализирано обучение

Ръководител на РП2. е доц. д-р Татяна Иванова от ТУ-София.

Участници в изпълнението на дейностите по работния пакет: доц. д-р Татяна Иванова, доц. д-р Малинка Иванова, доц. д-р Валентин Ценев, доц. д-р Илиян Петров, гл. ас. д-р Валентина Терзиева и ас. Катя Тодорова.

Целта на задачите, обединени в РП2., е анализ на състоянието и тенденциите  за развитие на: (1) методите за адаптивно и персонализирано обучение; (2) представянето и  обработката на знания, свързани с персонализираното обучение чрез компютри (онтологични  модели) и моделиране на процеса на персонализирано обучение. Резултатите от анализа ще се  използват при (а) детайлна разработка на концептуални модели на персонализирано обучение и  тяхната верификация; (б) изследване на методи за преодоляване на проблеми на всеки конкретен  ученик в процеса на обучение, като ще се уточнява как и доколко всеки модел би могъл да допринесе  за преодоляване на определен тип проблеми; (в) ще се изследват възможностите за приложение на  предложените модели за различни учебни цели и предметни области. (г) ще се приложат  оптимизационни стратегии и методи за определяне на най-важните параметри на моделите, и на най- подходящите персонализирани модели в определен контекст. 

 

РП3: Проектиране и изследване на интелигентна среда за обучение

Ръководител на РП3 е гл. ас. д-р Валентина Терзиева-Богойчева от ИИКТ – БАН.

Участници в изпълнението на дейностите по работния пакет: доц. д-р Татяна Иванова, доц. д-р Малинка Иванова, доц.  д-р Светозар Илчев, гл. ас. д-р Александър Александров (етап 1), д-р Екатерина Оцетова-Дудин,  гл. ас. д-р Валентина Терзиева-Богойчева, ас. Катя  Тодорова, докторант Теодор Савов, прогр. Стоян Иванов

Целта на работния пакет е да се извърши  проектно моделиране и изследване на интелигентна система за обучение (ИСО), осъществена на базата на сензорни мрежи. Дейностите обхващат преглед и критичен анализ на съществуващите  решения за ИСО, извеждане на необходимите изисквания към тях, моделно проектиране и  реализиране на такава среда чрез интегриране на сензорни мрежи и използване на семантични и  други модели за осъществяване на персонализиран учебен процес. Провеждане на експериментални  изследвания чрез симулации и/или прототипи на ИСО, в които разработените в РП1 сензорни мрежи  осигуряват непрекъснат поток от данни в два аспекта: 1) Общотчитане и управление на физическите  параметри на микросредата (влажност, температура, наситеност с кислород, осветеност и др.) с цел  осигуряване на подходящ микроклимат, съответстващ на текущите дейности или задачи, за да се  повиши ефективността на учебния процес. 2) Специализираннаблюдение и анализ на поведението  на учащите (движение, следене на погледа и др.), с цел адаптиране в реално време на подхода на  преподаване според разработените концептуални модели в РП2.

РП4: Надеждност и качество на услугите в интелигентни системи за обучение и сензорни мрежи

Ръководител на РП4 е гл. ас. д-р Едита Джамбазова от ИИКТ–БАН.

Участници в изпълнението на дейностите по работния пакет: доц. д-р Илиян Петров, гл. ас. д-р Едита Джамбазова, програмист Стоян Иванов, ас. Павлин Кутинчев, инж. Ани Бонева, доц. д-р Валентин Ценев

Целта е да се извърши задълбочено  изследване  на подходите, методите и техниките за анализ и повишаване на надеждността и качеството  на у слугите и те да се адаптират към спецификата на платформите и системите за интелигентно обучение както в нормални условия, така и в условията на повишени рискове от социален, технически  и природен характер. Въз основа на интердисциплинарния подход за „Моделно-базираното системно  проектиране (МБСП-MBSE)“ и методите на ентропия и йерархия на информацията ще бъдат  разработени усъвършенствани техники за оценка на сложността, надеждността и качеството на  услугите. За разлика от традиционните подходи, в настоящия проект ще бъде отчетено и моделирано  значението не са само на техническите устройства и компоненти, но и на човешкия фактор. Целта на  подобен интегриран подход е да направи ИСО по-адаптивна, да подобри устойчивостта на мрежите и  да повиши ефективността на обучението чрез създаване на хибридни и гъвкави присъствено- дистанционни методи на обучение и чрез оптимизирано използване на достъпните технически и  човешки ресурси в условията на повишени рискове. Ще се моделира и изследва надеждността на  разпределена ИСО. Ще бъде разработен програмен продукт за симулиране на работата на системата  и отчитане на влиянието на различни фактори на средата върху надеждностните ѝ характеристики. По  този начин ще се очертаят критичните точки в работата на разпределената система.

 

РП5: Разпространение и мултиплициране на резултатите

Ръководител на работния пакет е д-р Екатерина Оцетова - Дудин от ИИКТ-БАН.

Участници в изпълнението на дейностите по работния пакет: доц. д-р Румен Андреев, доц. д-р Светозар Илчев, гл. ас. д-р Александър Александров (етап 1), доц. д-р Илиян Петров,  д-р Екатерина Оцетова - Дудин, инж. Ани Бонева, гл. ас. д-р Едита  Джамбазова, гл. ас. д-р Валентина Терзиева, докторант Теодор Савов, докторант Павлин Кутинчев, ас. Катя Тодорова, доц. д-р Татяна Иванова, доц. д-р Малинка Иванова, доц. д-р Валентин Ценев, програмист Стоян Иванов

В РП5 са включени задачи,  свързани с популяризиране, разпространение и мултиплициране на получените резултати пред  следните целеви групи: експерти в тематичната област; проектанти на интелигентни системи и  сензорни мрежи; реални потребители от областта на образованието. Дейностите по РП5 се отнасят до  представяне на проектните резултати чрез научни публикации в списания, монографии, сборници от  научни трудове и др.; участие в конференции, семинари, докладване на дисертационни резултати;  регистриране на полезни модели в Патентното Ведомство на Р. България за действащи прототипи. Ще  се обърне внимание на популяризиране, рекламиране и разпространение на резултатите пред  широката общественост, чрез научно-популярни публикации за медиите (периодичен печат и  електронни медии), осигуряване на достъп до проектни резултатипериодично обновявания  проектен Интернет-портал), участие в национални изложения. Ще се спазват основни методи и  принципи за откритост и публичност: периодично отразяване и съпровождане на дейностите чрез  проектен Web-портал; периодични отчети; коректно позоваване на финансиращата програма. В края на проектния период резултатите от проведените изследвания ще се систематизират в тематичен сборник и монографии.

 

РП6: Управление на проекта

Методиката за реализация на проектното предложение ще следва добрата практика и етапи за  управление на проекти: изготвяне на план за управление; създаване на управленска структура;  планиране и актуализиране на дейностите по проекта (последователност, ресурси, продължителност, и др.); ръководене и управление на изпълнението; контрол на времевия график, управление и оценка на разходите; контрол на качеството на проекта; планиране на човешките ресурси, планиране на комуникациите и разпространяване на информация; планиране на покупките и др. Всички дейности, свързани с управлението на проекта, са отделени в специален работен пакет - РП6. Ръководител на научния колектив на проекта ще е доц. д-р Илиян Петров – ИИКТ-БАН, а в дейностите ще участват представители и на 2-те институции доц. д-р Татяна Ивановалокален координатор за ТУ-София и доц. д-р Светозар Илчевлокален координатор за ИИКТ-БАН.

График за изпълнение на проекта

На фиг. 2 е представена времева диаграма на Гант за изпълнение на проекта.

Фиг. 2. Диаграма на Гранд

© Институт по информационни и комуникационни технологии -БАН